9. maj 2012

Amning - åbenbart sværere end man skulle tro

Av. Av. Av.

Sår og revner på det ene bryst, der i øvrigt også gør ondt imellem amninger. Overvejer så småt om der er noget svamp involveret. Og at ringe til lægen for at få det tjekket.

Og det andet bryst er nogenlunde ok, men bliver jo også belastet.

Det må gerne holde op. Snart. For det er godt nok hårdt. Og jeg bliver helt træt på forhånd og lidt ked af det, når det er ved at trække op til spisetid.

Sundhedsplejerske var sød og rar og forbi i går, og syntes Bean lod til at trives rigtig fint og havde forældre, der viste dejligt med omsorg for hende. Hun er nu forbi sin fødselsvægt (sten fra hjerte).

Men  hun var godt nok ikke sød i aftes/nat - fra kl. 18-24 (ish) var hun vågen og vi kunne ikke få hende til at falde i søvn på nogen måde. Og fra kl. 20.30 blev 'vågen' til 'vågen og ulykkelig' - måske fordi hun var overtræt, og så skiftedes Kæreste og jeg til at gå/vugge med hende, amme hende (det var nu kun mig), svøbe hende, forsikre hende om, at det var ok, og at vi godt kunne høre, hun var ked af det.

Fåk. Vi glæder os til at det bliver bare en lille bitte smule lettere. Fx at enten amning bliver smertefrit eller søvn bliver bedre. Begge dele på éen gang er lovlig meget af håndtere for nybagte forældre her på 10. dag.

5 kommentarer:

  1. Åh, av av av. Det er ikke sjovt, når det skal gøre ondt at amme. Har du Lansinoh-salve? Ellers er det bare af sted på apoteket med dig. (Hvis det er det på Trianglen, står det umiddelbart overfor indgangsdøren i knæhøjde - nogle små lilla tuber :-)) Det har været en lifesaver hos mig, mens jeg har ammet.

    Heller ikke sjovt med søvnløs Bean. Har I noget bæreaggregat til hende, så I ikke smadrer ryggen helt? Jeg brugte en slynge til Varanen, men hvis og såfremt og alt det der, at I kunne overveje at investere i en ErgoBaby (som man kan bruge lænnnnge - helt til barnet vejer 20 kg), har jeg en babyindsats (som I ville kunne bruge allerede nu), I må få. Just say the word :-)

    God (helende) karma herfra!

    SvarSlet
    Svar
    1. Har salve - jeg ved ikke, hvor meget, jeg synes, den virker.

      Vi kan låne en vikle fra Svigerindes veninde - formentlig når den frem inden for en uge. For hun har godt nok nogle nætter, hvor der går ulykkelig flitsbue i den.

      Takker for meget fint tilbud - må jeg vende tilbage, hvis det bliver relevant?

      Slet
    2. Selvfølgelig - du siger bare til.

      Slet
  2. Jeg kan se, at du lige lavede en ommer. Det var godt :-) Ville have skrevet til dig 'bagom' hvis jeg kunne finde en mailadresse, men det kunne jeg ikke. Så derfor ...

    Håber, du snart får styr på amningen, for det er bare slet ikke sjovt, når man ikke har :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for heads-up'en. Skal vi kalde det en kombination af amme/søvnunderskudshjerne?

      Amning er... måske på vej til at blive bedre. Satser på, at Sund'er godkender heling af 'Det Andet Bryst', så det kan bruges igen fra i morgen.

      Slet