15. maj 2013

Foodie-ladies og forkælelse

Bean og mig har tilbragt en masse tid sammen på det seneste, både dag og aften. Dels fordi Kæreste har været alt for meget væk med møder i andelsforeningen, arbejdet, med familieaftaler og biografture, dels fordi Bean er igang med at blive kørt ind i institutionen, herefter omtalt som Verdens Hyggeligste Dagpleje eller bare VHD.

Det er gået over al forventning, men det er også et virkeligt rart sted, den dér flerbørnsdagpleje lige her i smørhullet af 2100 og lige på den anden side af gaden. Hvor de bager boller og brød flere gange om ugen, og hvor der er 8 børn til 3 søde, overskudsagtige voksne.

Bean har været en trooper, og har fra start kastet sig ud i et sandt bonanza af spændende nyt legetøj. Særligt legemaden og -servicen er et kæmpe hit, så måske er der ikke så længe til vi skal investere i et legekøkken (IKEAs er altså min favorit - stilrent og let at style!), service og legemad. Moderen har glædet sig til madlege, Søsterlil ligeså. Det var en af vores barndoms klare favoritter at lave mad og lege restaurant. Foodies in spe, var vi, stærkt inspirerede af vores forældre og de mange nye retter, smagsoplevelser og restaurantbesøg, vi var udsat for igennem vores opvækst.

Bean har muligvis også foodie-genet; hun er i al fald vild med god mad. Kartoffelmos kan vi glemme alt om - det nægter hun at spise med mindre det er godt pladret ind i ketchup (?!?). Men Henrik Ydes krydrede røde karrysauce fra Irma er et mega hit; Meyers spicy boller i karry og lasagner og kødsaucer med masser af krydderier og grønt er en favorit. Og i går aftes da moderen var doven og ikke gad stå for hele husholdningen for tredje dag i streg fandt vi ud af, at butter chicken fra den lokale indiske er totalt godkendt af den lille foodies smagsløg.

Hun er med i køkkenet, og sidder og leger på gulvet med en lille gryde og lidt skeer og tupperware, mens jeg laver mad. Og hun synes, at min Kitchen Aid er vildt spændende; særligt når den larmer, hvilket den har gjort en del de sidste par dage.

Jeg havde nemlig både pasteuriserede æggehvider og andet kage-grej fra fødselsdagen, der snart skulle bruges, så jeg har tilfredsstillet min søde tand med marengskys, inspireret af søde Signe, og min yndlings-muffin-opskrift fra Rikke Gryberg. (Ikke et ord om barnet med de lange fingre, der nåede at stjæle et stykke hakket chokolade, før jeg havde set mig om. Og ikke et ord om det store smil, der bredte sig i hendes ansigt, da hun smagte på rovet!)

I dag, mens Bean var alene for første gang i dagplejen, havde jeg tid til en hyggelig kop kaffe med skønne Mokka og Mælkeskæg, på Krummen & Kagen, hvor vi fik vendt karriere, jobsøgning og børneliv. Og jeg glæder mig til i aften, hvor Kæreste og mig skal nyde de luksus-romkugler, hun havde medbragt fra Islands Brygge. Mmm.

Easy dinner - lækker butter chicken fra den gode lokale inder (og lidt friske, danske ærter on the side!)

Mmm! Krydret mad

Vi øver os meget med bestik i øjeblikket


Marengskys med hhv. lakrids og frysetørrede hindbær, inspireret af Signe

Mor-forkælelse: kys, hyldeblomstsaft og dulleblad

Luksusromkugler fra Mokka og Mælkeskæg - tak!
Vinterblege fødder i Chanels Fracas og nye sandaler fra Faith


7 kommentarer:

  1. Nuii, nogle pæne kys, du har lavet der :) Måske bagte jeg mine lidt for længe. Synes i hvert fald, at de krakelerede en smule i overfladen. Dine er helt glatte og pæne. Nam! Får lyst til at bage lidt flere kys very soon :)

    M er også et madøre som du beskriver med Bean. Det er skønt, at det ikke er intetsigende mad uden smag, der er mest populært hos dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Ja, de blev ret fine (men det var lidt bøvlet at skulle holde på pose og tyl, for at tyllen ikke smuttede ud. Jeg ønsker mig vist nogle bedre pynte-redskaber!)
      Det kunne være, vi skulle overveje kys til APA-1-års fødselsdagen? Mmmm :)
      Ih, det er altså herligt med madglade børn. Men jeg gad nu godt kunne få noget kartoffelmos i Bean alligevel!

      Slet
  2. Selv tak for en hyggelig stund - håber, du og Kæreste får en dejlig aften sammen, og at I kan li' romkuglerne:) Så i øvrigt lige, at du rendte ind i Bean, da vi havde sagt farvel - hvor ser hun sød ud.

    P.s. Fine farver på fødderne

    SvarSlet
    Svar
    1. Romkuglerne er fantastiske! Og uhyrligt afhængighedsskabende...

      Ja, det var noget af et tilfælde, og hun blev godt nok ked, da hun så mig (men heldigvis lynhurtigt glad igen, da hun rykkede fra dagplejevognen og op i cykelstolen) Vi synes også, hun er vældig cute og noget så kær :) Men vi er selvfølgelig på ingen måde neutrale.

      PS: Tak!

      Slet
    2. Godt, at hun hurtigt blev glad igen - hun blev bare lige mindet om, at hun savnede dig:) Glæder mig til at følge hende i VHD.

      Slet
  3. Mmm skønne billeder. Jeg så lige du havde kommenteret på en japansk sybog ovre hos Marapytta. Jeg har selv siddet og ledt lidt. Jeg tror måske det kunne være denne, hvor Camille kjolen så er kombieret af to mønstre, så man både får bærestykket og de fine ærmer :)

    http://www.etsy.com/listing/114861998/japanese-craft-sewing-book-sewing-kids?ref=sr_gallery_13&ga_search_query=japanese+sewing+book&ga_view_type=gallery&ga_ship_to=DK&ga_ref=auto1&ga_search_type=all&ga_facet=japanese+sewing+book

    Håber det kunne bruges ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne bestemt godt være den! Jeg har selv bestilt et par sybøger over Etsy, med mønstre, der også kunne minde om, så jeg giver lige et prej hvis de viser sig at være tættere på :) Men tusind tak for input!

      Slet