23. jun. 2013

Min ABC

A står for aflevering, der efterhånden fungerer rigtig fint. Bean bliver stadig ked, når vi siger farvel, men det går lynhurtigt over (nærmest før vi er ude af døren) og hun bliver beskrevet som 'glad, nysgerrig, undersøgende, tryg' af de gode pædagoger. Nåja, og så vil hun meget gerne have et kram om eftermiddagen, når hun bliver hentet, men helst ikke med hjem. For det er altså sjovt at være i VHD!

B er for Bean. Mit barn. Det væsen, der kan fremkalde de højeste højder og dybeste bekymringer - og som vokser hver eneste dag i størrelse, i formåen og i dejlighed.

C står cupcakes. For sådan nogen er der godt nok blevet bagt og indtaget mange af i løbet af min barsel! Jeg lærte nemlig at lave dem helt ninja-stille i køkkenet mens Bean sov et rum eller to væk. Win.

D er for drømme - fremtidsdrømme. Både for den nære fremtid og den, der er lidt længere væk. Store og små drømme, hverdagsdrømme og ønskedrømme (for nej, vi får jo nok aldrig råd til at købe et af de überlækre byhuse lige her i vores smørhul).

E står for eventyr. Sgu. For sådan et har det været indtil videre, det her familieliv. Med udfordringer og prøvelser, som 'de gode' skal overkomme for at nå i mål og leve lykkeligt til deres dages ende. Eller i al fald til den næste trold dukker op i horisonten.

F er for ferie, og jeg glæder mig helt vildt til at rejse med Bean og Kæreste om lidt på vores første rigtige familieferie. F er også familie, for sådan én er vi jo blevet, og fordi det forgangne år ville have set helt anderledes ud, hvis ikke vores familier havde støttet og hjulpet på alle de fantastiske måder, de har.

G er for gråd! Hvis der er noget, der har fyldt det første år med Bean, har det været alle de mange, mange, MANGE timers gråd.

H er at holde i hånd. Både med hinanden og med Bean - når hun skal sove og når vi går rundt og rundt i lejligheden. Det er en fin, lille kontakt.

I er for IKEA. Nuij, vi har været mange gange i IKEA! Og det sjove er, at Bean har opført sig eksemplarisk hver eneste gang, så vi burde nok have været der ude hver dag de første 4 måneder.

J står for job og jobsøgning. Suk. Jeg gad godt, det var lidt lettere.

K er Kæreste og kærlighed (og Bean) - og alt det, der er vigtigst i mit liv.

... og også lidt for kolik. You know why.

L er for løbeture. Fordi det stadig lykkes mig at komme afsted engang imellem (særligt når jeg tager mig sammen til at insistere på det!) Jeg bliver glad, når jeg løber (jo, også mens jeg er igang) og jeg NYDER min solo-ego-tid på grus, græs og asfalt.

M er de mødre, jeg har lært at kende som gravid og som barslende og som blogger. I er helt igennem fantastiske. Bare hvis I skulle være i tvivl.

N er nettet. Nøj, hvor har jeg brugt det meget, meget mere efter Bean er kommet til. Specielt nethandel er blevet helt uundværligt, ikke mindst fordi indkøb nu kan klares om aftenen efter Bean er puttet. (Hvordan skulle jeg ellers få fingre i de helt rigtige begyndersandaler i den helt rigtige størrelse og pasform til den helt rigtige pris?)

O er for opvask og oprydning og orden. For hold nu op, hvor den slags fylder meget! Hvis man bare en enkelt aften ikke lige orker, så er det i den grad ris til egen r*v næste morgenstund - og giver bare dobbelt arbejde dér. Suk. Opvaskemaskine og rengøringshjælp er noget, vi ønsker os i vores næste liv!

P står for privatsfære versus offentliggørelse og handler om de overvejelser, jeg konstant gør mig i forhold til, hvor meget af mit og vores liv, jeg vil og bør dele med hele internettet. Jeg er mere på end nogen, men mindre end andre, og det er en redigeret virkelighed, der ender her. Den indeholder stadig nogle af de mindre pæne følelser og aspekter af livet som småbørnsfamilie, men jeg poster fx ingen billeder af en ulykkelig Bean eller af nogen af os i diverse uheldige situationer. For jeg synes jo, at de mest interessante blogs er dem, hvor man føler, at man bliver budt indenfor og er med - men uden at det bliver udleverende. Jeg håber, jeg rammer noget af det samme.

Q er for qaos - alt den uforudsigelighed, som livet består af med en tumling i huset.

R står for respekt. Særligt den, jeg har fået over for andre, der står i langt vanskeligere situationer end min, og som bare kører på og holder hovedet højt. Men det er også respekt for andres valg, selvom de kan være svære at forstå. Det er jeg - af uvisse årsager - blevet meget bedre til at rumme efter jeg er blevet mor.

S er for Søsterlil. Fordi hun mere end nogen anden har været der for mig og for Bean det sidste år. Og fordi Bean ELSKER hende - hun er Beans tredje-bedste menneske næst efter mig og Kæreste. Det er også for spelt, som vi faktisk gør det forbavsende lidt i vores adresse til trods! (Det har nok noget at gøre med Kærestes store kærlighed til hvid hvede)

T er taknemmelighed for det liv, vi har. For at Kæreste og mig (stadig) ikke har råbt af hinanden og for at vi er kommet igennem det første år som forældre, og ikke mindst de første 4 kolikmåneder!, med kærligheden intakt og større end nogensinde.

U er det udendørsliv, som Kæreste er igang med at introducere Bean for. Teltture, lejrbål og friluft - det må de faktisk godt have for sig selv. Jeg er rigeligt tilfreds med at færdes i naturen i afmålte tidsrum og altid med mulighed for træk-og-slip og rindende vand i nærheden.

V står for Verdens Hyggeligste Dagpleje, som Bean (og vi) simpelthen er så glade for. Overskuds-pædagoger der leger, stimulerer, hygger om og nyder at være sammen med de skønne unger.

W står for WIN, fordi vi slog oddsene og fik drømmepladsen og drømmeinstitutionen til Bean inden for en rimelig tidsramme, og vi derfor de næste to år bare skal over gaden for at hhv. bringe og hente.

X marks the spot. Gør det ikke?

Y er til den yummy mummy, jeg aspirerer til at være.

Z er oplagt, ikke? Zzzzzzz. Det er den søvn, jeg drømmer om at generobre for alvor engang i en forholdsvis nær fremtid. Og det er den søvn, jeg mangler fra et helt år.

Æ står for ærlighed. Jeg er blevet meget mere ærlig (og bevidst) om, hvad jeg vil og ikke vil - hvor mine grænser går og hvad jeg føler. Jeg skyder skylden på moderskabet, hvor der ikke er plads til bullshit med et spædbarn i armene. Det er både godt og ondt, det med ærligheden, for det betyder dels at jeg har lært mig selv bedre at kende, men det gør til gengæld også, at jeg i visse situationer kan have det rigtig svært med andres brug af sarkasme og ironi som dække for egentlige holdninger eller følelser.

Ø er økologisk. Så meget som det kan lade sig gøre praktisk og økonomisk. Jeg gider altså ikke bruge det dobbelte antal kroner på et stykke frugt eller grønt, der er halvvissent og slattent men økologisk. (Og hvorfor kan man egentlig ikke få økologiske æg i 6-pac i Netto? Vi når altså aldrig at komme igennem 10 før udløbsdatoen)

Å står for åbenhed; for jeg er vist ikke så hemmelig mere, men det er helt ok. For bloggen voksede ud af sin dagbogsform og er blevet en beretning om Bean og os, hvor bedsteforældre, familie og venner også kan følge med.


(Tak til ærlige, herlige Anne for inspirationen!)

2 kommentarer:

  1. Tænk at ikke bare ét af bogstaverne blev dedikeret til yours truly, som i stedet blev fedtet ind under "familie" (hvilket oven i købet var 2. prioritet i forhold til ferie)! Aldrig har jeg set mage! ;) Her er nogle forslag til den næste ABC:

    A = Aflastende moster
    B = Brilliant moster
    C = Chokerende god moster
    D = Dejlig moster
    E = Enestående moster
    F = Fantastisk moster
    G = Guddommelig moster
    H = Hjælpsom moster
    I = Ironisk moster
    J = Jalousi-fremkaldende-god moster
    K = Kærlig moster
    L = Legende moster
    M = Magisk moster
    N = Nussende moster
    O = Ordentlig syg moster
    P = Praktisk moster
    Q = Quick moster
    R = Rosende moster
    S = Sød moster
    T = Trøstende moster
    U = Umanerlig god moster
    V = Verdens bedste moster
    X = X-tra god moster
    Y = Yndefuld moster
    Z = Zylofonspillende moster
    Æ = Ærlig moster
    Ø = Ønske-moster
    Å = Årvågen moster

    SvarSlet
    Svar
    1. Bah! Du spiller ikke xylofon. Og slet ikke 'zylofon' ;) Men jeg redigerer dig lige ind et sted - det er fortjent, så beklager forglemmelsen. Xoxo

      Slet